menu

menu

joyce

celine

Jouw antwoord op de vraag ‘Zo, en wat doe jij precies?’

Door Joyce Celine

joyceceline.nl

Krijg jij wel eens de vraag: ‘Zeg, wat doe jij nou precies?’

In deze aflevering van de Purpose Podcast vertel ik je mijn oneliner die ik klaar heb staan zodra ik die gevreesde vraag krijg, hoe er ik op ben gekomen en wat nou de belangrijkste dingen zijn om aan te denken.

Zoals je vast wel weet heb ik drie maanden in Amsterdam gewoond en in die tijd heb ik gewerkt op een co-working space waar ik heel veel vrouwen ontmoette. Onwijs leuk, maar tegelijkertijd kwam er bij die ontmoetingen ook dezelfde vraag terug: ‘En wat doe jij?’

Ik denk dat ik wel 10x iets anders heb gezegd.

Zeker als je nog niet goed weet wat je doet, kan het heel confronterend zijn om die vraag te krijgen. Op een gegeven moment ging ik ‘m zelfs uit de weg omdat.. Ja.. ik wist niet wat ik moest zeggen.

HOE ZONDE! Dit is dé kans om je bedrijf de aandacht te geven die het verdiend.

Hoe lekker zou het zijn als jij precies weet wat je moet zeggen?

Dit is mijn oneliner: Veel vrouwelijke ondernemers zijn onzeker over zichzelf en hun bedrijf. Ik heb een strategie die hen helpt om met focus en zelfvertrouwen klanten aan te trekken en daardoor meer geld te verdienen.’

En het gaat niet alleen om een goed antwoord geven. Een goed uitgewerkte oneliner geeft:

  • Duidelijkheid voor jezelf wat je doet
  • Een antwoord op die gevreesde vraag van: ‘Wat doe je nou eigenlijk?’
  • Én een mogelijkheid om business te halen uit een interactie met iemand on- en offline. (Moneys, ja, precies.)


Ik kan je vertellen. Het is HEEL lekker om deze klaar te hebben staan. Maar ik ben er niet zomaar gekomen.

>> In de podcast deel ik de drie grote ‘fouten’ die ik maakte. Luister ‘m hier!

Zo maak jij je eigen oneliner

Donald Miller van StoryBrand omschrijft deze drie stappen om een oneliner te maken:

Stap 1: Wat is het probleem van je klant?
Het probleem wil je zo snel mogelijk helder hebben zodat je door kan naar de oplossing voor dit probleem. Haal hier ook je specifieke klant in terug door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Veel vrouwelijke onderneemsters hebben moeite met..’

Stap 2: Leg uit wat jouw oplossing is voor dat probleem.
Houd deze short and sweet. Ik gebruik hier het zinnetje: ‘Ik heb een strategie die hen helpt om..’ Blijf niet te lang hangen bij deze oplossing, want dit is minder interessant voor jouw klant dan de volgende stap: de uitkomst.

Stap 3: Vertel wat de uitkomst is voor jouw klant.
En hiermee bedoelen we wat ze met jouw oplossing kunnen bereiken. Een voorbeeld: ‘Daardoor heeft mijn klant meer.. (vul de uitkomst in)’

Is het verschil tussen de oplossing en uitkomst niet duidelijk? Zie het dan zo: Een oplossing is jouw methode, blog of werkwijze en de uitkomst is wat het jouw klant oplevert. Wat doet de methode, blog of werkwijze voor je klant?

Uiteindelijk kom je uit op 1. het probleem van je klant, 2. een korte introductie van je oplossing en 3. uiteindelijk hoe het leven van jouw klant er uit kan zien nadat ze met jou gewerkt hebben.

Het zal even puzzelen zijn. En dat mag. Het proces van editen zorgt ervoor dat het zal voelen als chaos, maar onthoud dat het eerst een chaos moet zijn voordat je helderheid krijgt. Puzzel, haal alle overbodige woorden of herhalingen weg en focus je op wat uiteindelijk het belangrijkste is.

Hulp nodig? Download mijn werkboek! Hierin pakken we elke stap nog uitgebreider aan en maken we de puzzel samen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *