menu

menu

joyce

celine

Onzekerheid, concurrentie en personal branding met de meiden van Los&Lippig

Door Joyce Celine

onzekerheid, concurrentie en personal branding

Onzekerheid, concurrentie en personal branding met de meiden van Los&Lippig

Elf maanden actief. 250 vrouwen op zes uitverkochte edities. En naast deze successen ook allebei nog een eigen goedlopend creatief bedrijf. Ik begin mij soms af te vragen of er iets is wat deze twee niét kunnen.

Vandaag in de podcast praat ik met Marion en Rosa van hun gezamenlijke onderneming Los & Lippig. Zij runnen hét netwerk- en inspiratie event voor vrouwen die op zoek zijn naar een eerlijke, positieve on- en offline community die alles uit zichzelf willen halen. Ze trekken sprekers zoals Celine Charlotte en Ingèr Vierhout op hun podium.

Niet dat deze twee vrouwen ándere vrouwen nodig hebben om te bruisen van de energie – en dat is ook meteen de reden dat ik hen heb uitgenodigd voor de Purpose Podcast.

We praten over samenwerken, concurrentiestrijd, hoe zij met z’n tweeën een stevige personal branding uitdragen (mét tips voor jou!) en komen we er achter of zij stiekem altijd al zulke zelfverzekerde vrouwen zijn geweest..

Toegegeven, het is een lang gesprek, maar regelmatig richten wij ook het woord aan jou om je de tools en tips te geven om zelf te gaan staan als een huis. Als persoon EN als onderneming. In deze blog heb ik de highlights voor je samengevat zodat je in een notendop meekrijgt waar we het over hebben gehad. Wil je het beste van het beste? Luister dan de volledige podcast op iTunes, Spotify of Apple Podcasts.


Uit de podcast:

  • 09:27 ‘Als je normaal een bedrijf begint, dan denk je eerst inderdaad van: ”Wie is onze doelgroep? Hoe kan dit eventueel winstgevend zijn?” Je begint altijd met een bedrijfsplan. Maar wij dachten gewoon: wij willen zoiets als dit! Ons bedrijf is ontstaan vanuit een probleem waar wij gevoelsmatig en intuïtief van wisten: Wij willen ons eigen soort aantrekken, want die zullen bij andere netwerkborrels OOK wel buiten de boot vallen.’ Rosa en Marion waren eigenlijk hun eigen doelgroep.

 

  • 11:14 Hoe wisten jullie dat die unieke factor van jullie bedrijf jullie persoonlijkheden zijn? ‘Op het moment dat wij ons eerste filmpje maakte (waarin de dames hun eerste borrel lanceerde) waren we gewoon echt onszelf en spraken we puur onze passie uit. Wij durven wel echt alles aan te trekken en met confetti te strooien om te laten zien wie wij zijn, maar nú pas beseffen we dat dat onze kracht is. Daar hebben we niet echt over nagedacht.’

 

  • 13:26 ‘We waren zo erg onszelf dat we helemaal niet bezig waren met ‘We moeten zo overkomen‘ want anders waren we ook nooit zo overgekomen (als onszelf).’

 

  • 13:38Wij hebben dus van mensen die to-taal niet onze doelgroep zijn (mannen van 50-60 jaar) te horen gekregen dat wat wij deden heel onprofessioneel was en dat we daar echt niks mee zouden bereiken. Dat het nergens op sloeg. We moesten er vooral niet vanuit gaan dat het iets zou opleveren. Maar ZIJ wisten niet dat ons vuur daar alleen maar groter door werd. En daardoor werden wij alleen maar gemotiveerder om er écht iets van te maken!’

 

  • 15:38 Kies eigenlijk goed uit wie jou feedback geeft en welke feedback je aanneemt. Als het niet je doelgroep is, dan heb je heel weinig aan die feedback omdat het niet je doelgroep is!

 

Maar dames, zijn jullie altijd zo zelfverzekerd geweest?

 

  • 18:02 ‘Nee, helemaal niet. Ik (Marion) was vroeger, als in tot drie jaar geleden, súper onzeker. Ik heb mij heel lang bijna geschaamd dat ik een zachte ‘g’ heb, terwijl.. Daar feesten wij nu mee! Ik ben mij helemaal gaan aanpassen in het bedrijf waar ik werkte. Daar was ik er dagelijks mee bezig dat ik niet zo veel met een zachte ‘g’ moest praten. Maar ik was ook onzeker over mijzelf, omdat ik heel lang ben. Zeker voor groepen of voor een klas praten vond ik verschrikkelijk.’

 

  • 29:03 ‘Als jij ambitie hebt en je wilt ergens graag komen – elke grote of succesvolle ondernemer is begonnen met mini-stapjes. Hoe spannend of eng je iets ook vindt.. Iedereen is op dat ‘spannende’ niveau begonnen.’

 

  • 36:09 ‘Iedereen doet zijn eigen ding en doet het fan-tastisch. Maar zelf doe je het óók fantastisch!’

 

Zou je kunnen zeggen dat hoe authentieker je jezelf laat zien in je bedrijf hoe minder concurrentie er op treedt?

 

  • 36:33 Marion zegt: ‘Daar ben ik het echt mee eens. Ik schilder veel met waterverf voor mijn eigen bedrijf, bijvoorbeeld. Weet je hoeveel mensen dat doen?! Er zijn maar weinig mensen die zichzelf laten zien zoals ik, waardoor mijn klanten die eenmaal zwanger raken niet eens na hoeven te denken over waar zij hun geboortekaartje laten maken!(AMEN Marion!!)

 

Je denkt heel vaak dat als iemand iets bij jou koopt, dan is er geen mogelijkheid meer om iets bij iemand anders te kopen. Maar waarom zou iemand niet bij iemand anders óók kunnen kopen?

 

  • 39:35 Joyce: Je leert misschien wel dezelfde strategieën of inhoud, maar omdat zij haar eigen ‘sausje’ erover heen gooit zorgt dat er voor dat je iets op een bepaalde manier kan laten ‘landen’. Soms is één zin genoeg om het verschil te maken.

 

De laatste vraag is er eentje die ik niet NIET kan stellen, omdat ik denk dat er toch héél veel mensen benieuwd zijn of dit lukt, namelijk.. Twee kapiteins op het schip.. Twee bazen in één onderneming..

Hoe verdelen jullie samen de taken en gaat dat ook altijd goed?

 

  • 58:08 ‘Wat we heel goed hebben geleerd is door drie jaar geleden, waar in we een burn-out en een auto-immuunziekte hebben gehad, we niet naar onszelf luisterden ons hele leven lang. Nu luisteren we zó goed naar onszelf dat we daardoor heel goed kunnen aangeven als iets niet goed voelt op een dag. En ik denk dat het daardoor nooit echt escaleert.

 

  • 58:53 Marion: ‘En we hebben best wel een duidelijke taakverdeling. Rosa is bijvoorbeeld helemaal weg van overzicht, cijfers, onderhandelen en bellen. Dat zijn allemaal taken waarvan ik denk: Dat wil ik helemaal uitbesteden. En zo ben ik weer helemaal geïnteresseerd in WordPress, websites bouwen, statistieken analyseren en Instagram en de complete branding.’

 

En als er nou een situatie is dat je een keuze moet maken en je bent het niet eens, hoe kom je dan toch uit op een beslissing?

 

  • 1:00:03 Rosa: ‘Ik denk ook dat we daar beter in zijn geworden. In het begin ging het moeizamer dan nu. Ik besef mij wel constant dat we met z’n tweeën zijn, dus je moet water bij de wijn doen. Als het maar een beetje evenwichtig blijft in het water bij de wijn zijn. Choose your battles.’

 

Ik wil deze meiden nogmaals bedanken voor hun openhartigheid en bijzondere verhalen over ondernemen en het persoonlijke leven. Wat is jouw grootste inzicht uit deze podcast?

 

Zo vind je Marion en Rosa online terug:

Los en Lippig | Losenlippig.nl | Instagram: @losenlippig

Het bedrijf van Rosa: Rosawessels.nl | Fotograaf voor vrouwelijke ondernemers
Het bedrijf van Marion: Studiocremers.nl | Grafisch vormgever en illustrator 

Je kunt deze podcast ook luisteren op Spotify! Klik op de link en op ‘volgen’ om geen aflevering te missen.

Purpose Podcast met Joyce Celine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *