menu

menu

joyce

celine

Steel mijn Instagram Strategie in deze podcast

Door Joyce Celine

Mijn Instagram Strategie

Steel mijn Instagram Strategie in deze podcast

Download hier mijn 3 stappen Instagram Strategie

Vandaag in de Purpose Podcast vertel ik je alles over mijn Instagram strategie voor 2020. Deze is compleet anders dan die van vorig jaar of jaren terug, waar ik ooit begon met het posten van drie posts per dag! Kun je het je voorstellen?

Toen draaide het om aantallen – vandaag de dag draait het meer dan ooit om connectie.

Dit is de strategie die werkt.

Hoe we er niet alleen populair zijn, maar juist ook klanten mee kunnen krijgen. Weg van de focus op enkel het aantal volgers en zoals Instagram het zelf al geïntroduceerd heeft – weg met de focus op het aantal likes. En welke Instagram Strategie komt daarvoor in de plaats?

Focus je op je Stories.

Waar het om draait bij Stories is dat al onze volgers gebruik maken van Stories op een hele casual en vertrouwelijke basis. En vertrouwen is het meest belangrijke wat je wilt ontwikkelen bij een volger.

Stories zijn heel goed te gebruiken voor ‘achter de schermen beelden’. Gluren bij de buren. Nu we dit weten is dit ook direct de kracht voor jou en mij om in te zetten op onze eigen accounts. Jij en ik kijken graag naar Stories omdat ze ECHT zijn. Rauwer en eerlijker dan de prachtige plaatjes van posts. Ze zijn snel te verteren, gemakkelijk te bekijken – ik kan nog wel even door gaan met de voordelen van Stories.

Maak tijd voor je privé berichten.

Als je mij volgt op Instagram en je hebt ooit gereageerd; grote kans dat we in gesprek zijn geraakt. Of in elk geval meer dan één berichtje over en weer hebben gestuurd. Ik neem namelijk dagelijks de tijd om op privé berichten te reageren. Geloof mij jongens.. Het goud zit vandaag de dag in je privé berichten.

Met het bereik en het algoritme wat daalt en daalt, is het meer dan waardevol om je aandacht te richten op de mensen die vandaag al naar je luisteren.

Post die Stories. Als mensen dan reageren, komt dat in je privé berichten terecht. Dat geeft mensen de mogelijkheid om in contact te komen met JOU. Ga in gesprek. Ontdek waar zij tegen aan lopen. Vraag door. Geef alle tips en hulp die je kunt geven. Misschien zijn ze vandaag nog niet je klant – maar zullen ze wel aan JOU denken op het moment dat ze iemand als jou nodig hebben.

Of, als het niet jouw ideale klant is, wanneer iemand in hun omgeving iemand zoals jou nodig hebben. Je hebt geen idee wat er achter de schermen bij iemand anders gebeurd, dus vertrouw erop dat het geven van aandacht altijd terugbetaald!

Ja, maar..

‘Ja maar Joyce, ik krijg heel weinig privé berichten, vragen of dingen om überhaupt op te reageren?’

Ga dan terug naar stap 1. Maak meer Stories die passen bij jou als persoon. Waarin jouw volgers zich mogelijk kunnen herkennen, zodat ze de neiging krijgen om te reageren.

Stel, je posts iets over jouw favoriete hobby, namelijk… Vliegeren. Ik zeg maar iets stoms. En als iemand alleen maar een reactie geeft in de vorm van: ‘Hey, wat leuk!!’ Reageer dan met een vraag: ‘Ja, he! Vond ik ook! Heb je het wel eens geprobeerd?’ Ga niet zitten afwachten totdat iemand een heel gesprek met JOU begint, maar neem het initiatief. Dat jouw volger überhaupt reageert, zegt al dat ze graag in contact komen, dus wees niet te onzeker en duik dat gesprek in.

Conclusie:

Goed, in afronding zeg ik je nog net niet: ‘Laat die Instagram posts voor wat het is!’ want het is zeker wel handig om die te blijven gebruiken. Ik post nu spaarzaam en vaker zijn het berichten die wat dieper gaan. Belangrijke gebeurtenissen, verhalen die ik moeilijker kwijt kan in een paar Stories..

Eigenlijk zijn posts pas aan de beurt nadat volgers mijn Stories hebben gezien, mij zijn gaan leren kennen en nu weten dat ze de tijd kunnen nemen om mijn posts uitgebreid door te lezen, omdat ze weten dat ik niet zo maar tekstjes op ze af vuur – maar ECHT aandacht besteed aan wat ik met ze deel.

Mijn Instagram Strategie in een notendop:

  • Stap 1 = Volgers kijken allereerst mijn Stories. Ik focus dus meer op mijn Stories dan op mijn posts. Ik vul mijn Stories met content die relateerbaar is – herkenbaar, niet AL te diepzinnig.
  • Stap 2 = Daarna reageert een gedeelte van mijn volgers op mijn Stories en belanden we in de privé berichten. We kunnen verder ingaan op het onderwerp waar ze op reageerden en ik kan meer te weten komen over deze persoon en wat zij misschien van mij nodig heeft.
  • Stap 3 = De volgers die mij nu kennen en vertrouwen, lezen vaak mijn uitgebreidere posts. Waar ze een stukje diepgang krijgen in de dingen die ik deel en waar ze vaker door aan het denken gezet worden. Deel ik die posts weer in mijn Stories…… (en zo herhaalt dit zich!)

Het mooie is: deze methode kun je oneindig herhalen om tot een bepaald niveau van vertrouwen te komen – hoe groot, klein, duur of moeilijk jouw product ook is.

FOCUS in je Instagram Strategie op de volgers die al luisteren. Ga in gesprek. En bouw aan jouw Stories en persoonlijke connectie met je volgers. Ik beloof je – je zult er geen spijt van krijgen.

Xo, Joyce.

Je kunt deze podcast ook luisteren op Spotify! Klik op de link en op ‘volgen’ om geen aflevering te missen.

Purpose Podcast met Joyce Celine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *