menu

|

|

How I did it: Zo geef je een succesvolle workshop!

door Joyce Celine

June 17, 2019

Het woord ‘workshop’ zou mijn tweede naam moeten zijn. But for real, ik ken workshops van voor naar achter en weer terug. Vanaf 2016 heb ik 1500(!) deelnemers aan mijn workshop tafel gehad en zo goed als al mijn kalligrafie workshops waren uitverkocht. En het grappige was? De meeste deelnemers gingen enthousiaster weg dan dat ze waren gekomen. Dit is hoe ik het deed. Ik deel in deze blog mijn tien kleine geheimpjes en hardgeleerde lessen zodat jij jouw workshops ook idioot succesvol kunt maken. En het is écht geen hogere wiskunde – dus jij kunt met deze lijst vol tips ook een workshop geven!

 

Tip #1: Start VANDAAG met een wachtlijst.

Ookal heb je nog niets; geen locatie, datum of precieze inhoud voor de workshop, begin vandaag nog met een wachtlijst in bijvoorbeeld Mailchimp. Maak op je social media en/of e-maillijst bekend dat je er over zit te denken om een workshop te gaan geven en geef mensen die interesse hebben de optie om zich in te schrijven voor de wachtlijst. Daar krijgen zij als eerste informatie over data en prijzen en jij hebt meteen een (geïnteresseerd!) publiek om je workshop aan te verkopen zodra het tijd is.

 

Tip #2: Wees duidelijk. En dan nog duidelijker.

Communiceer op je website (of waar je dan ook vandaan verkoopt) heel duidelijk de locatie, de datum, de tijd, de duur van de workshop, de prijs en, als je echt lekker bezig wilt zijn, ook de manieren waarop ze bij de workshop locatie kunnen komen. Kun je ook al bedenken wat de veelgestelde vragen zullen zijn? Voeg dan een FAQ toe op je website of in je verkoop e-mail. Wil je dan nog duidelijker zijn? Mail dit alles ook nog een keer 48 tot 24 uur voor de start van je workshop naar alle deelnemers. Mensen raken deze details kwijt als je ze er niet aan herinnerd – geloof me. Doe het.

 

Tip #3: Maak je workshop een totaal ervaring.

Van jouw eerste ‘verkoop’ mailtje tot daadwerkelijke workshop tot het bedank mailtje er na; maak het een geheel. Zie jouw workshop niet als een losstaand evenement, maar zie al het contact met jou en de deelnemer, offline EN online als onderdeel van de workshop.

 

Nog een paar tips hierin? Heb iets van catering klaar staan wanneer mensen binnen komen. Vertel ze direct waar het toilet is en waar ze hun jas op kunnen hangen. Vraag ze of ze een goede reis hebben gehad en hoe ze eigenlijk bij jouw workshop terecht zijn gekomen. Je begint hiermee een connectie zodat je daadwerkelijke workshop een stuk gemakkelijker kan verlopen, omdat je al even hebt kennis gemaakt en hebt laten zien dat je weet waar je het over hebt.

 

Tip #4: Word een meester in voor een groep staan.

Stel jezelf bij binnenkomst van je cursisten netjes voor. Start je workshop met een introductie van jezelf, hoe je zelf bent begonnen, maar houd dit kort en krachtig. Lach! Een luchtig grapje breekt het ijs, dus als je die kunt maken, doe dat vooral! Kijk iedereen een keertje in de ogen aan zodra je vertelt en wees tijdens het praktische onderdeel zo betrokken mogelijk.

 

Tip #5: Know. Your. Shit.

Dat je weet waar je workshop over gaat, is natuurlijk een gegeven. Maak een duidelijke outline voor jezelf. Houd het voor je deelnemers simpel, maar inhoudelijk sterk. Begin met een stukje theorie en volg met een stuk praktijk waarin de deelnemers ook zelf aan de slag kunnen. Bedenk dat elke deelnemer staat te popelen om zelf te starten dus treuzel niet met de theorie. Kun je je uitleg in Jip en Janneke taal doen, met een grapje tussendoor? You’re winning, girl. Mensen willen zo snel mogelijk tot een goed resultaat komen in jouw workshop, dus maak het jezelf vooral niet te moeilijk.

Kom je op het einde? Houd dan een vragenronde. Introduceer dit al in het begin, zodat je elke (misschien afleidende) vraag tijdens je uitleg kunt parkeren voor die specifieke vragenronde. Krijg je vragen waarvan je nog niet goed het antwoord weet? Zoek het samen op! Niemand die dat erg vindt. Mensen waarderen het zelfs wanneer je zegt: ‘Goh, weetje, dat is een hele goede vraag. Ik heb eigenlijk geen idee. Zal ik dat voor je opzoeken?’ Wees vooral behulpzaam en help mensen tot een antwoord, dan kom je er vanzelf.

 

Tip #6: Denk aan elk niveau.

Dit komt regelrecht uit mijn tijd van de PABO en ik kan het niet helpen, want het werkt. In een lesplan die je maakt voor een klas bereid je altijd extra materiaal voor (daarmee bedoel ik dus letterlijke opdrachten of juist diepere theorie) voor de kinderen die alles heel snel snappen of juist minder snel mee kunnen komen. Je komt heel professioneel over als je daar al van tevoren aan hebt gedacht. Heb je een oefening klaar liggen voor iemand die extra uitdaging kan gebruiken of kun je extra tips geven aan hen die het echt moeilijk vinden en beginnen te twijfelen of ze dit wel kunnen? Je scoort punten!

 

Tip #7: Geef iets onverwachts mee.

Geef iets tastbaars mee. Dit werkt het beste aan het einde van de workshop of na afloop, wanneer het bijna tijd is voor jouw deelnemers om naar huis te gaan. Waarom denk je dat events goodiebags meegeven? Het doet deelnemers later nog eens aan jou denken en ze gaan blij de deur uit met iets wat ze helemaal niet verwacht hadden mee te krijgen. Ik deed dit tijdens mijn kalligrafie workshops door voor iedere deelnemer zijn/haar naam te kalligraferen. Het was voor mij zo weinig moeite, maar voor de deelnemers zo tof om te zien; dat was de knaller aan het eind van elke succesvolle workshop!

 

Tip #8: Doe vooral niet ‘zoals het hoort’.

Mijn workshops stonden bekend om de no-nonsense uitleg en praktische tips. Ik was persoonlijk en altijd goudeerlijk. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan? Dit maakte mijn workshops succesvol. Dit deed ik anders dan mijn collega’s. Mijn theorie was vooral niet moeilijker dan nodig en ik vertelde heel eerlijk (en soms zelfs met hilarische voorbeelden) wat wel en vooral ook niet werkt.

 

Tip #9: Regel een toffe locatie.

En dit hoeft niet duur te zijn! Ik begon bij koffiehuisjes door bij hen in ruil voor het gebruik van een grote tafel gegarandeerd 10x consumpties af te nemen. Zeker op een rustige doordeweekse dag kan dit een hele aantrekkelijke afspraak zijn met een locatie. Er zijn ook genoeg locaties die voor een vast bedrag per persoon een besloten locatie aanbieden. Mijn held? Danny van Lokatie Laurier in hartje Amsterdam. Elke keer weer een succes en Danny is een fantastische gastheer.

 

Tip #10: Mail binnen 24 uur de grootste take-away’s.

Is iedereen naar huis? Stuur hen dan binnen 24 uur nog een mailtje met een simpel bedankje en voeg daar de grootste leerpunten vanuit de workshop aan toe. Dit oogt heel verzorgd en dankbaar, maar het helpt de deelnemers ook een dag later nog te herinneren wat er ook alweer in je workshop is besproken. Heb je nog meer resources zoals blogposts of video’s die de deelnemer kan helpen nu ze thuis zelf aan de slag gaan? Dit is het moment om ze te delen!

Workshops geven is een fantastische manier om in contact te komen met de mensen die jou misschien al wel stilletjes jarenlang volgen. Ik ben voor nu klaar met het geven van persoonlijke kalligrafie workshops, maar ik weet zeker dat ik in de toekomst andere workshops en evenementen wil organiseren, al is het alleen maar om de daadwerkelijke enthousiaste reacties op de gezichten te zien van iedereen die de tijd neemt om naar mijn workshops te komen. Dat is echt onbetaalbaar.

Ik hoop dat deze tips je zullen motiveren en ga je zelf een workshop geven of je workshop naar een next level te tillen. Ik durf te wedden dat je een prachtig concept hebt liggen en mocht je nog ergens over twijfelen – reageer hieronder met je vraag of je twijfel, dan help ik ‘m onderuit halen!

XO, Joyce.

 

|

|

menu

schrijver.
DESIGNER. levensgenieter.

about

blog

contact

transparant met een koffie in de hand.

schrijver. DESIGNER. levensgenieter.

menu

|

|

terug naar blogoverzicht

How I did it: Zo geef je een succesvolle workshop!

door Joyce Celine

June 17, 2019

Het woord ‘workshop’ zou mijn tweede naam moeten zijn. But for real, ik ken workshops van voor naar achter en weer terug. Vanaf 2016 heb ik 1500(!) deelnemers aan mijn workshop tafel gehad en zo goed als al mijn kalligrafie workshops waren uitverkocht. En het grappige was? De meeste deelnemers gingen enthousiaster weg dan dat ze waren gekomen. Dit is hoe ik het deed. Ik deel in deze blog mijn tien kleine geheimpjes en hardgeleerde lessen zodat jij jouw workshops ook idioot succesvol kunt maken. En het is écht geen hogere wiskunde – dus jij kunt met deze lijst vol tips ook een workshop geven!

 

Tip #1: Start VANDAAG met een wachtlijst.

Ookal heb je nog niets; geen locatie, datum of precieze inhoud voor de workshop, begin vandaag nog met een wachtlijst in bijvoorbeeld Mailchimp. Maak op je social media en/of e-maillijst bekend dat je er over zit te denken om een workshop te gaan geven en geef mensen die interesse hebben de optie om zich in te schrijven voor de wachtlijst. Daar krijgen zij als eerste informatie over data en prijzen en jij hebt meteen een (geïnteresseerd!) publiek om je workshop aan te verkopen zodra het tijd is.

 

Tip #2: Wees duidelijk. En dan nog duidelijker.

Communiceer op je website (of waar je dan ook vandaan verkoopt) heel duidelijk de locatie, de datum, de tijd, de duur van de workshop, de prijs en, als je echt lekker bezig wilt zijn, ook de manieren waarop ze bij de workshop locatie kunnen komen. Kun je ook al bedenken wat de veelgestelde vragen zullen zijn? Voeg dan een FAQ toe op je website of in je verkoop e-mail. Wil je dan nog duidelijker zijn? Mail dit alles ook nog een keer 48 tot 24 uur voor de start van je workshop naar alle deelnemers. Mensen raken deze details kwijt als je ze er niet aan herinnerd – geloof me. Doe het.

 

Tip #3: Maak je workshop een totaal ervaring.

Van jouw eerste ‘verkoop’ mailtje tot daadwerkelijke workshop tot het bedank mailtje er na; maak het een geheel. Zie jouw workshop niet als een losstaand evenement, maar zie al het contact met jou en de deelnemer, offline EN online als onderdeel van de workshop.

 

Nog een paar tips hierin? Heb iets van catering klaar staan wanneer mensen binnen komen. Vertel ze direct waar het toilet is en waar ze hun jas op kunnen hangen. Vraag ze of ze een goede reis hebben gehad en hoe ze eigenlijk bij jouw workshop terecht zijn gekomen. Je begint hiermee een connectie zodat je daadwerkelijke workshop een stuk gemakkelijker kan verlopen, omdat je al even hebt kennis gemaakt en hebt laten zien dat je weet waar je het over hebt.

 

Tip #4: Word een meester in voor een groep staan.

Stel jezelf bij binnenkomst van je cursisten netjes voor. Start je workshop met een introductie van jezelf, hoe je zelf bent begonnen, maar houd dit kort en krachtig. Lach! Een luchtig grapje breekt het ijs, dus als je die kunt maken, doe dat vooral! Kijk iedereen een keertje in de ogen aan zodra je vertelt en wees tijdens het praktische onderdeel zo betrokken mogelijk.

 

Tip #5: Know. Your. Shit.

Dat je weet waar je workshop over gaat, is natuurlijk een gegeven. Maak een duidelijke outline voor jezelf. Houd het voor je deelnemers simpel, maar inhoudelijk sterk. Begin met een stukje theorie en volg met een stuk praktijk waarin de deelnemers ook zelf aan de slag kunnen. Bedenk dat elke deelnemer staat te popelen om zelf te starten dus treuzel niet met de theorie. Kun je je uitleg in Jip en Janneke taal doen, met een grapje tussendoor? You’re winning, girl. Mensen willen zo snel mogelijk tot een goed resultaat komen in jouw workshop, dus maak het jezelf vooral niet te moeilijk.

Kom je op het einde? Houd dan een vragenronde. Introduceer dit al in het begin, zodat je elke (misschien afleidende) vraag tijdens je uitleg kunt parkeren voor die specifieke vragenronde. Krijg je vragen waarvan je nog niet goed het antwoord weet? Zoek het samen op! Niemand die dat erg vindt. Mensen waarderen het zelfs wanneer je zegt: ‘Goh, weetje, dat is een hele goede vraag. Ik heb eigenlijk geen idee. Zal ik dat voor je opzoeken?’ Wees vooral behulpzaam en help mensen tot een antwoord, dan kom je er vanzelf.

 

Tip #6: Denk aan elk niveau.

Dit komt regelrecht uit mijn tijd van de PABO en ik kan het niet helpen, want het werkt. In een lesplan die je maakt voor een klas bereid je altijd extra materiaal voor (daarmee bedoel ik dus letterlijke opdrachten of juist diepere theorie) voor de kinderen die alles heel snel snappen of juist minder snel mee kunnen komen. Je komt heel professioneel over als je daar al van tevoren aan hebt gedacht. Heb je een oefening klaar liggen voor iemand die extra uitdaging kan gebruiken of kun je extra tips geven aan hen die het echt moeilijk vinden en beginnen te twijfelen of ze dit wel kunnen? Je scoort punten!

 

Tip #7: Geef iets onverwachts mee.

Geef iets tastbaars mee. Dit werkt het beste aan het einde van de workshop of na afloop, wanneer het bijna tijd is voor jouw deelnemers om naar huis te gaan. Waarom denk je dat events goodiebags meegeven? Het doet deelnemers later nog eens aan jou denken en ze gaan blij de deur uit met iets wat ze helemaal niet verwacht hadden mee te krijgen. Ik deed dit tijdens mijn kalligrafie workshops door voor iedere deelnemer zijn/haar naam te kalligraferen. Het was voor mij zo weinig moeite, maar voor de deelnemers zo tof om te zien; dat was de knaller aan het eind van elke succesvolle workshop!

 

Tip #8: Doe vooral niet ‘zoals het hoort’.

Mijn workshops stonden bekend om de no-nonsense uitleg en praktische tips. Ik was persoonlijk en altijd goudeerlijk. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan? Dit maakte mijn workshops succesvol. Dit deed ik anders dan mijn collega’s. Mijn theorie was vooral niet moeilijker dan nodig en ik vertelde heel eerlijk (en soms zelfs met hilarische voorbeelden) wat wel en vooral ook niet werkt.

 

Tip #9: Regel een toffe locatie.

En dit hoeft niet duur te zijn! Ik begon bij koffiehuisjes door bij hen in ruil voor het gebruik van een grote tafel gegarandeerd 10x consumpties af te nemen. Zeker op een rustige doordeweekse dag kan dit een hele aantrekkelijke afspraak zijn met een locatie. Er zijn ook genoeg locaties die voor een vast bedrag per persoon een besloten locatie aanbieden. Mijn held? Danny van Lokatie Laurier in hartje Amsterdam. Elke keer weer een succes en Danny is een fantastische gastheer.

 

Tip #10: Mail binnen 24 uur de grootste take-away’s.

Is iedereen naar huis? Stuur hen dan binnen 24 uur nog een mailtje met een simpel bedankje en voeg daar de grootste leerpunten vanuit de workshop aan toe. Dit oogt heel verzorgd en dankbaar, maar het helpt de deelnemers ook een dag later nog te herinneren wat er ook alweer in je workshop is besproken. Heb je nog meer resources zoals blogposts of video’s die de deelnemer kan helpen nu ze thuis zelf aan de slag gaan? Dit is het moment om ze te delen!

Workshops geven is een fantastische manier om in contact te komen met de mensen die jou misschien al wel stilletjes jarenlang volgen. Ik ben voor nu klaar met het geven van persoonlijke kalligrafie workshops, maar ik weet zeker dat ik in de toekomst andere workshops en evenementen wil organiseren, al is het alleen maar om de daadwerkelijke enthousiaste reacties op de gezichten te zien van iedereen die de tijd neemt om naar mijn workshops te komen. Dat is echt onbetaalbaar.

Ik hoop dat deze tips je zullen motiveren en ga je zelf een workshop geven of je workshop naar een next level te tillen. Ik durf te wedden dat je een prachtig concept hebt liggen en mocht je nog ergens over twijfelen – reageer hieronder met je vraag of je twijfel, dan help ik ‘m onderuit halen!

XO, Joyce.

 

How I did it: Zo geef je een succesvolle workshop!

schrijver.
DESIGNER.
levensgenieter.

client login

home

blog

contact

about

login

coaching

menu

menu

& een bewuste lifestyle

succesvol ondernemen

home

blog

about

coaching

contact

login

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

and these are my friends..

Elke woensdag is het insiders-tijd!

Deze e-mails zijn het verlengde van mijn blog. Het is hét moment van de week waarop ik meer contact kan leggen met jou en de andere 700 vrouwen die mee doen. Je vindt er linkjes naar de blogs én lifestyle tips die nergens anders verschijnen. Zie ik je woensdag?

Yes, schrijf mij in!

Ik ben Joyce. Een gewone vrouw met de ambitie voor een bijzonder leven.

Ik ben Joyce. Een gewone vrouw met de ambitie voor een bijzonder leven.

Elke dag schrijf ik, spreek ik en coach ik met één groot doel in mijn achterhoofd: ik geloof dat elke vrouw het verdient om trots te zijn op wie ze is, grote dromen te hebben en haar favoriete leven te leiden.

Elke woensdag is het insiders-tijd!

Deze e-mails zijn het verlengde van mijn blog. Je vindt er linkjes naar de blogs én lifestyle tips die nergens anders verschijnen. Zie ik je woensdag?

Elke dag schrijf ik, spreek ik en coach ik met één groot doel in mijn achterhoofd: Ik wil elke vrouw zien winnen. Wat dat ook voor zichzelf, haar gezin of haar onderneming betekent.